چالش شرکتهای دانش بنیان و شبه دولتی
تولید محصول در بعضی از حوزهها کاری بسیار پیچیده و مبتنی بر دانش و نوآوری است، به عنوان نمونه تولید یک داروی پیشرفته کار بسیار سختی است و دستیابی به دانش این محصولات نیز سالها نیاز به تحقیق و توسعه در دانشگاهها، شرکتها و مراکز تحقیق و توسعه دارد.
به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ سیدسعید منجمزاده معاون مرکز شرکتها و موسسات دانشبنیان معاونت علمی اظهار کرد: یک شرکت برای دانشبنیان شدن باید 3 ویژگی اصلی داشته باشد: اولی این است که متعلق به بخش خصوصی باشد؛ ویژگی دوم این است که حتماً باید در حوزه فناوریهای برتر و پیچیده فعالیت کرده و محصولات یا خدماتشان از سطح پیچیدگی بالایی برخوردار باشد؛ ویژگی سوم و مهمترین آن این است که دانش تولید آن محصول را حتماً در داخل شرکتِ خود، بومی کرده باشد.
منجمزاده با اشاره به پیچیدگی تعدادی از محصولات دانشبنیانها تصریح کرد: تولید محصول در بعضی از حوزهها کاری بسیار پیچیده و مبتنی بر دانش و نوآوری است، به عنوان نمونه تولید یک داروی پیشرفته کار بسیار سختی است و دستیابی به دانش این محصولات نیز سالها نیاز به تحقیق و توسعه در دانشگاهها، شرکتها و مراکز تحقیق و توسعه دارد.
وی با اشاره به آمار نهایی شرکتهای دانشبنیان تاکید کرد: ما حدود 5500 شرکت دانشبنیان در کشور شناسایی کردیم که البته ممکن است شرکتهایی وجود داشته باشند که هنوز به ما مراجعه نکردهاند و از آنطرف هم قطعاً در سال جاری شرکتهای نوپا و تازه تاسیسی نیز ایجاد خواهند شد که به این آمار اضافه خواهد شد؛ هر شرکت که قصد استفاده از تسهیلات شرکتهای دانشبنیان را دارد، باید اطلاعات خود را در اختیار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار دهد تا امکان تشخیص دقیق فعالیتهای آن شرکت و ویژگیهایی که باید مورد بررسی قرار بگیرد، وجود داشته باشد.
معاون مرکز شرکتها و موسسات دانشبنیان با بیان اینکه یک قانونی در سال 1389 تحت عنوان قانون "حمایت از شرکتها و موسسات دانشبنیان" تصویب شد که این قانون یک منظومه حمایتی برای شرکتهای دانشبنیان است، بیان کرد: ما سعی کردهایم چند اصل از این قانون که آییننامه اجرایی آن در سال 1391 ابلاغ شد را پیاده کنیم که اولین اصل این است که ما به هیچ عنوان نیازی به مراجعه حضوری شرکتها در هیچکدام از فرایندها اعم از ارزیابی و فرایندهای حمایتی نداشتیم چراکه اساساً این امکان برای ما وجود نداشت که شرکتها به ما مراجعه کنند؛ اصل دوم این بود که سعی کنیم با توجه به ابعاد کوچک معاونت علمی از ظرفیتهای مجموعههای دیگر حداکثر استفاده را کنیم که در این راه وزارتخانههای مختلف در ارزیابی شرکتها به ما کمک کردند.
منجمزاده با اشاره به ورود کارگزاران به روند ارزیابیها خاطرنشان کرد: از یک مقطعی به بعد از کارگزاران بخشی خصوصی کمک گرفتیم یعنی شرکتهایی که خصوصی هستند که اینها به عنوان کارگزاران دولت و معاونت علمی در ارزیابی شرکتها شناخته میشوند که این کارگزاران نیز باید آموزشهای خاصی را دیده و آزمونهای مدنظر معاونت علمی را نیز قبول شوند که فرایند ارزیابی آنها در چند مرحله صحتسنجی میشود.
معاون مرکز شرکتها و موسسات دانشبنیان با اشاره به موضوع ورود شبهدولتیها به موضوع دانشبنیانها متذکر شد: ما در معاونت علمی بسیار علاقه داریم که شرکتها واقعا خصوصی باشند ولی نکتهای که وجود دارد و عبارتی که در قانون آمده است ناظر به این موضوع است که اگر شرکتی اساساً و از پایه دولتی بود ما نمیتوانیم آن را بپذیریم ولی اگر بخشی از سهام یک شرکت مثلا زیر 50 درصد سهام متعلق به بخشهای دولتی یا نهادهای عمومی غیردولتی بود ما طبق قانون باید آن را به عنوان یک شرکت دانشبنیان تایید کنیم چراکه ماهیتش خصوصی است حتی اگر یک شرکتی با چند واسطه به یک دستگاه یا شرکت دولتی وصل بشود باز ماهیت آن از لحاظ قانونی خصوصی محسوب میشود!
منجمزاده در پایان خاطرنشان کرد: البته سختگیری ما برای اینگونه شرکتها بیش از سایر شرکتها است، به عنوان نمونه معافیتهای مالیاتی که بهترین مزیت شرکتهای دانشبنیان است به آن شرکتها تعلق نمیگیرد و ذکر این نکته هم ضروری است که تعداد شرکتهای شبهدولتی که در این فرایند وارد شدند واقعاً کم است شاید اگر شمارش کنیم تعداد آنها 100 تا 200 شرکت باشد که نسبت به 5500 شرکت دانشبنیانی که وجود دارد تعداد زیادی نیست
منبع:
سایت تسنیم
0 نظر