استاندارد ایزو 10003 ویرایش 2018؛ دستورالعملهایی را برای یک سازمان برای برنامه ریزی، طراحی، توسعه، اجرا، حفظ و بهبود پروسه حل و فصل موثر و کارآمد اختلافات برای شکایات ارائه می دهد که توسط سازمان حل نشده است.
استاندارد ایزو 10001 ویرایش 2018؛ رهنمودهایی برای برنامهریزی، طراحی، توسعه، پیادهسازی، نگهداری و بهبود کدهای رضایت مشتری ارایه میدهد.
ISO 10004 استانداردی بین المللی برای دستیابی به رضایت مشتریان از خدمات و تولیدات سازمان ها و شرکت ها تدوین و طراحی گردیده است و به کارگیری این استاندارد از طریق طبقه بندی نیازهای مشتریان، باعث حرکت شرکت به سمت مشتری مداری و رضایت مشتریان می گردد.
استاندارد ایزو 50001 ویرایش 2018 الزامات لازم برای ایجاد، اجرا، حفظ و بهبود سیستم مدیریت انرژی را مشخص می کند. نتیجه مورد نظر این است که یک سازمان را قادر سازد به دنبال یک رویکرد سیستماتیک در دستیابی به بهبود مستمر عملکرد انرژی و سیستم مدیریت انرژی باشد.
ایزو 10015 ویرایش 2019 دستورالعمل هایی را برای سازمان ایجاد می کند تا بتواند سیستم های صلاحیت مدیریت و توسعه افراد را، پیاده سازی، حفظ و ارتقا دهد تا بر نتایج حاصل از انطباق محصولات و خدمات و نیازها و انتظارات افراد ذینفع مرتبط تأثیر بگذارد.
استاندارد ISO 16949 استاندارد مدیریت کیفیت ویژه صنایع مرتبط با خودروسازی میباشد. در استاندارد 16949، کلیه الزامات برای سیستم مدیریت کیفیت در طراحی، توسعه، تولید، نصب و ارائه خدمات مرتبط با صنعت خودرو تدوین شده است. همچنین ویرایش جدید این استاندارد با نام 16949 ویرایش 2016 توسط IATF نهایی و عرضه شده است.
ایزو 29001 سیستم مدیریت کیفیت را برای سازمانهای عرضه محصولات و خدمات برای صنایع نفت، پتروشیمی و گاز طبیعی تعریف می کند.
این استاندارد به مراکزی در حوزه آموزش فعالیت می کنند کمک میکند تا سیستم مدیریت کیفیت ( استاندارد ایزو 9001 ) را متناسب با شرایط و ویژگی های خاص موسسات و مراکز آموزشی تنظیم و طراحی کنند.
استاندارد ایزو 21001 الزامات سیستم های مدیریتی برای سازمان های آموزشی را مشخص می کند. تمام الزامات این استاندارد عمومی هستند.
استاندارد ایزو 45001 (گواهینامه ایزو 45001) استانداردی تخصصی ویژه مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی است که توسط سازمان جهانی استانداردسازی (ISO) تدوین شده است و امکان صدور گواهینامه ایزو برای آن مقدور است
ایزو 22301:2019، مجموعه ای از الزامات سیستم های مدیریت تداوم کسب و کار (BCMS) از سازمان بین المللی استاندارد (ISO) است. BCMS مخفف Business Continuity Management System به معنای سیستم مدیریت تداوم کسب و کار می باشد.
هدف ایزو 38500 ارائه ساختاری از اصول برای مدیران (شامل مالکان، اعضای هیئت مدیره، مدیران، شرکا و مدیران ارشد) است تا در هنگام ارزیابی، هدایت و نظارت بر استفاده از فناوری اطلاعات در سازمانهای خود استفاده کنند.
ایزو 27005 یک استاندارد بین المللی ضروری در زمینه مدیریت ریسک فناوری اطلاعات است. این به سازمان ها کمک می کند تا حفاظت از داده های حساس را منطقی کرده و پیامدهای حملات سایبری و جرایم سایبری را پیش بینی کنند. به عنوان یک گواهینامه بین المللی مشهور، ISO 27005 در سال 2021 به خوبی مورد استفاده قرار گرفت
استاندارد ایزو 31000 (مدیریت ریسک) برای استفاده کسانی تهیه شده است که با مدیریت ریسکها و تصمیمگیریها و تعیین و تحقق اهداف و بهبود عملکرد در سازمانها ارزش ایجاد کرده و از آن ارزش محافظت میکنند .
شرکتها و پیمانکارانی که اقدام به به دریافت گواهینامه ISO 10006 می نمایند، به کارفرما این اطمینان را می دهند که پیمانکار پروژه دارای یک سیستم منسجم مدیریتی برای رسیدن به اهداف پروژه می باشد، لذا شرکت هایی که استاندارد مدیریت پروژه مانند PMBOK یا ISO 10006 در آن پیاده سازی شده، ضمن سازماندهی بهتر به امور و فرآیند ها، باعث افزایش بهره وری و اثربخشی اجرای پروژه ها می گردند.
استاندارد بین المللی ایزو 22000 شامل مجموعهای از دستورالعملها و مقرراتی است که شرکتها با رعایت آنها میتوانند سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی را در سازمان خود پیاده سازی و اجرا نمایند.
ایزو 10668 چارچوبی برای ارزشیابی نام تجاری، شامل اهداف، مبانی ارزیابی، رویکردهای ارزیابی، روش ارزیابی و ارزیابی داده های کیفیت و مفروضات را مشخص می کند.
استاندارد و گواهینامه ISO 13485 استانداردی تخصصی ویژهی شرکتهای تولید کننده تجهیزات و ابزارهای پزشکی و جراحی است.
استاندارد بین المللی ISO 17025 استانداری تخصصی ویژهی آزمایشگاههای آزمون و کالیبراسیون میباشد که به احراز صلاحیت این آزمایشگاهها می پردازد.
ایزو 9002 استانداردی است که به خانوادهی ایزو 9000 تعلق دارد و بهعنوان الگویی برای تضمین کیفیت در تولید، سرویس و خدمات شناخته میشود. ایزو 9002 تقریباً شامل تمام دستورالعملهای گواهینامه ایزو 9001 است، اما شامل ایجاد محصولات جدید نمیشود.
استاندارد ایزو ۹۰۰۱ نشاندهنده روش پذیرفته شده برای انجام کاری است. برای مثال، علایم توقف همیشه هشتضلعی هستند و این یک استاندارد است. این روش پذیرفته شدن آنها است. اگر میخواهید خلاق باشید و یک علامت توقف مربعی شکل بسازید، در پیدا کردن خریدار برای محصول مشکل خواهید داشت.
استاندارد ISO 10002 درمورد توجه به شکایات مشتریان بوده و شکایات مشتریان رامنابع اطلاعاتی مفید و رایگانی میداند که در صورت فراهم شدن امکان بروز این اطلاعات و مطرح کردن شکایات، مشتریان اطلاعاتشان را براحتی در اختیار سازمان قرار میدهند
هدف از این استاندارد بین المللی ارائه یک چارچوب به سازمان، برای حفاظت از محیط زیست و واکنش در برابر تغییرات زیست محیطی در تعادل با نیازهای اجتماعی و اقتصادی است . این استاندارد، الزاماتی را مشخص می کند تا سازمان قادر باشد به نتایج مورد نظری که برای سیستم مدیریت زیست محیطی اش تعیین می کند دست یابد
ISO 27001 تنها استاندارد بین المللی قابل ممیزی است که الزامات مورد نیاز سیستم مدیریت امنیت اطلاعات را معیّن کرده و انتخاب کنترل امنیتی مناسب را تضمین می کند؛ همچنین به سازمان کمک می کند اطلاعات خود را محافظت کند و اعتماد بخشهای ذینفع و به ویژه مشتریان را جلب نماید و برای تهیه، پیاده سازی، اجرا، نظارت، بررسی، نگهداری، و ارتقا سیستم مدیریت امنیت اطلاعات رویکردی پروسهای فراهم می سازد.