سیکا؛ سامانه یکپارچه کسب و کار

مدل تعالی منابع انسانی_ توسعه‌ منابع‌ انسانی‌

مدل تعالی منابع انسانی_ توسعه‌ منابع‌ انسانی‌
ســازمان‌های متعالی‌ به‌ منظور ارتقاء ســطح‌ شــایســتگی‌های کارکنان، ایجاد انگیزه و توســعه‌ عملکرد آنان در جهت‌ خلق‌ ارزش و دســتیابی‌ به‌ نتایج‌ پایدار ســازمانی‌، فرهنگ‌ یادگیری را توســعه‌ داده و دانش‌ و آموزش را با اســتفاده از فناوری‌های نوین‌ مدیریت‌ می‌کنند.

مدل تعالی منابع انسانی ویرایش ۱۴۰۱، با توجه به تحولات به وجود آمده در عرصه دانش مدیریت و ظهور فناوری‌های نوین، تدوین‌شده است و اهدافی از قبیل همسویی با تحولات جهانی، تحولات محیط کسب و کار، توجه به انتظارات ذینفعان و تأمین نیازهای آن‌ها، در نظر داشتن مفاهیم نوین در رهبری سازمان‌ها، افزایش اثربخشی مدل برای ارزش‌آفرینی بیشتر در سازمان‌ها و قابلیت استفاده به‌عنوان چارچوبی جامع برای طراحی و اجرای نظام‌های مدیریت منابع انسانی، تکیه بر دانش و تجربیات ارزشمند کسب‌شده طی سال‌های گذشته و یادگیری از سایر مدل‌های معتبر، در تدوین ویرایش جدید مورد توجه قرارگرفته است.
این مدل، شامل ۹ معیار است. یکی از معیارهای این مدل، توسعه‌ منابع‌ انسانی است. در ادامه به توضیح این معیار می‌پردازیم.

معیار ۴_ توسعه‌ منابع‌ انسانی‌

ســازمان های متعالی‌ به‌ منظور ارتقاء ســطح‌ شــایســتگی‌های کارکنان، ایجاد انگیزه و توســعه‌ عملکرد آنان در جهت‌ خلق‌ ارزش و دســتیابی‌ به‌ نتایج‌ پایدار ســازمانی‌، فرهنگ‌ یادگیری را توســعه‌ داده و دانش‌ و آموزش را با اســتفاده از فناوری‌های نوین‌ مدیریت‌ می‌کنند.
۴-الف‌- دانش‌ سازمان همسو با جهت‌گیری استراتژیک‌ سازمان، با استفاده از فناوری‌های نوین‌ به‌ منظور تحقق‌ اهداف سازمانی‌ مدیریت‌ می‌شود.
۴-ب– آموزش و یادگیری در سطح‌ فردی، تیمی‌ و سازمانی‌، همسو با جهت‌گیری استراتژیک‌ سازمان، به‌ منظور ارتقاء شایستگی‌ها و توانایی‌های نوآورانه‌ کارکنان مدیریت‌ می‌شود.
۴-ج- عملکرد کارکنان در راستای تحقق‌ اهداف سازمانی‌، با همسوسازی اهداف فردی، تیمی‌ و سازمانی‌ و مشارکت‌ ذینفعان مرتبط‌ برای دستیابی‌ به‌ عملکرد عالی‌، مدیریت‌ می‌شود.

۴-الف‌- دانش‌ سازمان همسو با جهت‌گیری استراتژیک‌ سازمان مدیریت‌ می‌شود و فناوری‌های نوین‌ منابع‌ انسانی‌ در طراحی‌ و اجرای فرایندها بکار گرفته‌ می‌شوند.
این‌ زیر معیار می‌ تواند شامل‌ نکات زیر باشد:
▪ شناسایی‌ و تحلیل‌ وضعیت‌ موجود سرمایه‌ فکری و نیازمندی‌های دانشی‌ با توجه‌ به‌ شایستگی‌ها و تحولات حال و آینده سازمان،
▪ تدوین‌ استراتژی و برنامه‌های مرتبط‌ با مدیریت‌ دانش‌ در جهت‌ خلق‌، نوآوری و ارتقای دانش‌ سازمان،
▪ به‌کارگیری روشهای هوشـمندانه‌ برای تسـهیم‌ و اسـتفاده از دانش‌ سـازمانی‌ مانند انجمن‌های خبرگی‌، تورهای یادگیری و شـبکه‌های دانشی‌ به‌منظور بیشینه‌سازی عملکرد فردی، تیمی‌ و سازمانی‌،
▪ ارزیابی‌ ریسک‌های دانشی‌ و مدیریت‌ امنیت‌ دادهها و اطلاعات و حفاظت‌ از دارایی‌های فکری و دانش‌ سازمانی‌،
▪ توســعه‌ اســتفاده از فناوری‌های نوین‌ مانند فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری‌های مبتنی‌ بر اینترنت‌، ســیســتم‌های اطلاعاتی‌ منابع‌ انسانی‌ در راستای تحقق‌ اهداف و ارزش‌آفرینی‌ برای سازمان.

۴-ب– آموزش و یادگیری در سطح‌ فردی، تیمی‌ و سازمانی‌، همسو با جهت‌گیری استراتژیک‌ سازمان، به‌ منظور ارتقاء شایستگی‌ها و توانایی‌های نوآورانه‌ کارکنان مدیریت‌ می‌شود.
این‌ زیر معیار می‌ تواند شامل‌ نکات زیر باشد:
▪ شـناخت‌ و تحلیل‌ وضـعیت‌ موجود منابع‌ انسـانی‌ از نظر سـبک‌های یادگیری، صـلاحیت‌ها و شـایسـتگی‌ها و تطابق‌ آن با مشـاغل‌ و
قابلیت‌های مورد نیاز آینده سازمان و طراحی‌ و توسعه‌ نظام آموزشی‌،
▪ نیازسـنجی‌ آموزش و یادگیری متناسـب‌ با مشـاغل‌، سـطوح سـازمانی‌، سـطوح فراگیران و شـایسـتگی‌های مورد نیاز حال و آینده سـازمان با مشارکت‌ مدیران و کارکنان،
▪ برنـامـه‌ریزی و اجرای برنـامـه‌هـای آموزش و یـادگیری در ســـطح‌ فردی، تیمی‌ و ســـازمـانی‌ بـا بهره‌گیری از فنـاوری‌هـا و روشهـای نوین‌ یادگیری و توسعه‌ فردی از قبیل‌ کارآموزی، کارورزی و آموزشهای حین‌کار،
▪ طراحی‌ و اجرای برنامه‌های توسعه‌ بینش‌، دانش‌ و مهارتهای مدیریتی‌ و پرورش جانشینان مدیران و عناصر کلیدی سازمان،
▪ سـنجش‌ اثربخشـی‌ برنامه‌های آموزش و یادگیری و اسـتفاده از سـیسـتم‌های اطلاعاتی‌ منابع‌ انسـانی‌ برای بهینه‌سـازی ارزیابی‌ دوره‌ها، مدرسان و مؤسسات آموزشی‌.

۴-ج–عملکرد کارکنان در راستای تحقق‌ اهداف سازمانی‌، با همسو سازی اهداف فردی، تیمی‌ و سازمانی‌ و مشارکت‌ ذینفعان مرتبط‌ برای دستیابی‌ به‌ عملکرد عالی‌ مدیریت‌ می‌شود.
این‌ زیر معیار می‌ تواند شامل‌ نکات زیر باشد:
▪ تعیین‌ اهداف عملکردی ســازمانی‌، تیمی‌ و فردی همســو با جهت‌گیری اســتراتژیک‌ ســازمان با مشــارکت‌ کارکنان مرتبط‌ و ایجاد یکپارچگی‌ بین‌ آنها،
▪ طراحی‌ برنامه‌ها و تعیین‌ شاخص‌های مورد نیاز به‌منظور اندازه‌گیری عملکرد کارکنان،
▪ آموزش و توانمندســازی ارزیابی‌کننده‌ها و ارزیابی‌شــونده‌ها و ارزشــیابی‌ عملکرد کارکنان با اســتفاده از روشها و فناوری‌های نوین‌ ارزشیابی‌ متناسب‌ با گوناگونی‌ مشاغل‌، گروه‌ها و نسل‌های مختلف‌ کارکنان،
▪ ارایه‌ بازخورد عملکرد به‌ ارزیابی‌ شـونده‌ها و طراحی‌ و اجرای برنامه‌های مشـاوره، هدایت‌، منتورینگ‌ و مربی‌گری برای توسـعه‌ عملکرد کارکنان بر اساس بازخوردها و نتایج‌ ارزشیابی‌ها،
▪ به‌کارگیری روشهای هوشمندانه‌ و تشویقی‌ به‌ منظور ایجاد درک نیاز به‌ تغییر در کارکنان و شناسایی‌ فرصت‌های توسعه‌ فردی،
▪ در اختیار قرار دادن ابزارها، شــایســتگی‌ها، اطلاعات، بازخورد ارزیابی‌ شــایســتگی‌ها و اختیارات لازم برای ارتقاء عملکرد و توســعه‌ توانمندی‌های نوآورانه‌ توسط‌ کارکنان،
▪ تحلیل‌ نتایج‌ ارزشـیابی‌ عملکرد و اسـتفاده از آن در سـایر فرایندهای مرتبط‌ منابع‌ انسـانی‌ مانند ارتقاء، جانشـین‌پروری، جبران خدمت‌، آموزش و توسعه‌، جابجایی‌ و خروج خدمت‌.

منبع: انجمن مدیریت منابع انسانی ایران (جایزه تعالی منابع انسانی)

 

در صورت تمایل به دریافت/ بهره‌گیری از خدمات و محصولات مرتبط با مدیریت منابع انسانی در کسب و کار و یا فعالیت خود، با ما تماس بگیرید.


0 نظر

ارسال پیام

سیکا؛ سامانه یکپارچه کسب و کار

سیکا؛ سامانه یکپارچه کسب و کار سیکا؛ سایه‌سار کسب و کار شما

با تایید این پیام، با سیاست حفظ حریم خصوصی و استفاده از کوکی های ما موافقت می کنید.