فرایند آموزش شامل مراحل تعیین نیازهای آموزشی، اهداف آموزش و توسعه منابع انسانی، محتوای دورهها، اصول و مبانی یادگیری (منحنی یادگیری) و اجرا و ارزشیابی میباشد.
فرایند آموزش در مدیریت منابع انسانی
1- تعیین نیازهای آموزشی
2- اهداف آموزش و توسعه منابع انسانی
3- محتوای دورهها
4- اصول و مبانی یادگیری (منحنی یادگیری)
5- اجرا و ارزشیابی
روشها و فنون آموزش و توسعه منابع انسانی
این روشها به دو بخش تقسیم میشوند:
1- برای مشاغل کاربردی
2- برای مشاغل مدیریتی و سرپرستی
روشها و فنون آموزشی مرتبط با مشاغل کاربردی
آموزشهای کاربردی شامل: آموزش حین کار، آموزش جواری، آموزش استاد شاگردی و دورههای اختصاصی میباشد.
آموزش حین کار
در این روش به علت اینکه کارآموزان در محیط واقعی کار، تحت آموزش قرار میگیرند باعث ایجاد انگیزههای یادگیری در آنان میشود.
آموزش جواری
کارکنان با شرکت در مراکز آموزشی همجوار سازمان میتوانند در حین کار آموزشهای لازم را کسب نمایند.
آموزش استاد شاگردی
تلفیقی از "آموزش حین کار و شرکت در کلاسهای درسی در موضوعات خاص" میباشد.
دورههای اختصاصی
دورههای اختصاصی، ممکن است برای پارهای از کارکنان به صورت انفرادی و در رابطه با انجام وظایف شغلی به کار رود.
اصول یادگیری در دورههای اختصاصی
1- اهداف مسائل آموزشی را مشخص میكند.
2- موضوع مورد آموزش را به اجزای کوچک درمیآورد.
3- کارآموز را در مراحل یادگیری مشارکت میدهد.
4- برای آنان امکان خودآموزی فراهم میکند.
5- به آنها بازخوردهای سریع و صریح در مورد میزان یادگیری میدهد.
0 نظر