هدف از شناسایی مؤلفههای ممیزی دانش در نرمافزارهای مدیریت دانش، این است که سازمانهای دانشمحور امروزی از نرمافزارهای مدیریت دانش برای تسریع و تسهیل فرایندهای مدیریت دانش خود استفاده میکنند. اما تسهیل و تسریع این فرایندها جز با ممیزی دانش که اولین گام مدیریت دانش است میسر نخواهد شد. لذا هدف از این پژوهش، شناسایی مؤلفههای ممیزی دانش در نرمافزارهای مدیریت دانش است.
هدف از شناسایی مؤلفههای ممیزی دانش در نرمافزارهای مدیریت دانش، این است که سازمانهای دانشمحور امروزی از نرمافزارهای مدیریت دانش برای تسریع و تسهیل فرایندهای مدیریت دانش خود استفاده میکنند. اما تسهیل و تسریع این فرایندها جز با ممیزی دانش که اولین گام مدیریت دانش است، میسر نخواهد شد. لذا هدف از این پژوهش، شناسایی مؤلفههای ممیزی دانش در نرمافزارهای مدیریت دانش است.
روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی و با روش اسنادی و پیمایشی-توصیفی انجامشده است. جامعه آماری این پژوهش شامل ۱۴ نرمافزار مدیریت دانش است. روش گردآوری دادهها، مشاهده مستقیم و ابزار گردآوری دادهها، سیاهه وارسی محقق ساخته است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل واریانس و میانگین و نرمافزار SPSS انجامشده است.
یافتهها: یافتهها نشان داد که مدلهای ممیزی دانش بر چهار رویکرد: ۱- استراتژیها ۲- فرآیندهای مدیریت دانش ۳- فرآیندها و استراتژیهای سازمانی و ۴- منابع دانش تأکید دارند و مؤلفههایی مانند چشمانداز دانشی، محیط دانشی، سلامت دانش، شکاف دانش و ممیزی مجدد دانش در مدلهای کمّی موردبررسی قرارگرفته است. همچنین یافتهها نشان داد که نرمافزارهای مدیریت دانش آند اکس، آبانگان، نرمافزار نت، پیرانکار، لاراول، پرنیان، برناپدیا، سپهر ماهان، همافزا، ام. تی. ای. شیر، نادین و سیستم مدیریت دانش نسبت به دیگر نرمافزارهای مدیریت دانش از قابلیتهای مدیریت دانش خوبی برخوردارند. ولی مؤلفههای تبدیل دانش، تغذیه دانشی، امتیازدهی، انجمنهای خبرگی و نقشه دانش در این نرمافزارها نسبت به مؤلفههای دیگر کمتر مورداستفاده قرارگرفتهاند. علاوه بر این بیشترین میزان استفاده از مؤلفههای ممیزی دانش متعلق به نرمافزار سیستم مدیریت دانش و کمترین آن متعلق به نرمافزار نت است و همچنین بیشتر نرمافزارهای مدیریت دانش از لحاظ بهکارگیری مؤلفههای ممیزی دانش بر فرآیندهای مدیریت دانش و منابع دانش تأکیددارند و بحث استراتژی و فرهنگ در آنها کمرنگ است.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که استفاده از مؤلفههای ممیزی دانش در نرمافزارهای مدیریت دانش میتوانند زمینه شناسایی بهتر نیازها، جریانها، موجودیها و نقشههای دانشی، خلق، سازماندهی، تسهیم و استفاده از دانش را در سازمانها فراهم کنند.
کلیدواژهها: دانش، مدیریت دانش، ممیزی دانش، نرمافزارها و سیستمهای مدیریت دانش
فایل این مقاله، از پیوست این محتوا، قابل دانلود میباشد.
نویسندگان:
علی شرفی، طاهره ابوالقاسم مسلمان
سال انتشار:
1398
0 نظر