امروزه ایمنی، کیفیت و حفاظت از محیطزیست از اهمیت ویژهای در جوامع بشری برخوردار است و یکی از ابزارهای موثر در این مسیر، میتواند بهرهگیری از خدمات شرکتهای بازرسی باشد. در این راستا شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) در سال 1368 با هدف ارائه خدمات فنی، مهندسی، مشاورهای و تحقیقاتی جهت ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی و حمایت از حقوق مصرفکنندگان، تدوین استانداردهای موردنیاز صنایع و نظارت بر حسن اجرای پروژهها و حسن ارائه خدمات تأسیس شد.
تشکیلات سازمان ملی استاندارد ایران همزمان با تصویب قانون اوزان و مقیاس ها در سال 1304 خورشیدی شکل گرفت و تا سال 1311 به نام اداره اوزان و مقادیر در وزارت فلاحت، تجارت و فواید عامه فعالیت داشت. طبق تصویب نامه یکصد و پنجاه و دومین جلسه شورای عالی اداری در تاریخ 1390.7.24 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به سازمان ملی استاندارد ایران تغییر نام داد و زیر نظر مستقیم ریاست جمهوری قرار گرفت.
با توجه به حساسیت امر و لزوم شکلگیری نهادی که با هویت حقوقی عهدهدار نهادینه سازی موضوع کیفیت باشد، انجمن مدیریت کیفیت ایران در سال ۱۳۷۶ بعنوان یک تشکل حرفهای غیرانتفاعی بصورت کاملا مستقل شروع به کار کرد.
مرکز بهرهوری و کیفیت آمریکا، معتبرترین و بزرگترین مرجع جهانی این حوزه، در آمریکا واقع شده است.
EFQM مدل تعالی سازمانی است که سازمانها را ارزیابی و عملکرد آنها را اندازهگیری میکند. این مدل به سازمانها کمک میکند تا با مقایسه وضعیت موجود و مطلوب خود تفاوتها را شناسایی کنند، سپس با بررسی علل وقوع این تفاوتها راهحلهای بهبود وضع موجود را پیدا و آنها را اجرا نمایند.