تسهیلات ویژه برای شرکت های دانشبنیان
بانک مرکزی اعلام کرد، بررسی وضعیت تسهیلات اعطایی به شرکت های دانش بنیان درپایان مرداد ماه ۱۴۰۲ نشان می دهد که این تسهیلات نسبت به پنج ماهه ۱۴۰۱ معادل ۲۶۱.۴ درصد افزایش داشته است.
در مرداد ماه ۱۴۰۲ به ۷۰۸ شرکت دانش بنیان (در قالب ۷۲۳ ۱ فقره تسهیلات) معادل ۱۸۳.۶ هزار میلیارد ریال پرداخت شد که نسبت به مرداد ماه ۱۴۰۱ معادل ۷۵.۲ درصد افزایش داشته است. در همین زمینه معاون تسهیلات و تجاریسازی صندوق نوآوری و شکوفایی از آغاز فرایند ثبت، شناسایی و ارزیابی درخواست شرکتهای دانشبنیان، فناور و خلاق متقاضی دریافت تسهیلات قرضالحسنه اشتغال از محل منابع جزء ۴ بند «ب» تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور با هدف کمک به توسعه اشتغال زیست بوم فناوری و نوآوری کشور با اولویت شرکت¬های مناطق محروم و مرزی و با همکاری ۱۰ بانک عامل در کشور خبر داد.
به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر روحالله ذوالفقاری با اشاره به جزء ۴ بند «ب» تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، اظهار کرد: امسال پنج هزار میلیارد تومان در قالب تبصره ۱۸ قانون بودجه به عنوان تسهیلات تکلیفی شبکه بانکی برای اعطای تسهیلات قرض الحسنه به شرکتهای دانشبنیان و همچنین شرکتهای فناور و خلاق پیشبینی شده است. بر همین اساس صندوق نوآوری و شکوفایی نسبت به شناسایی، ارزیابی اولیه و معرفی شرکتهای دانشبنیان، فناور و خلاق متقاضی دریافت تسهیلات قرضالحسنه اشتغال به بانکهای عامل اقدام میکند. وی با بیان اینکه سقف تسهیلاتی که در جریان این طرح به هر شرکت اعطا میشود، سه میلیارد تومان خواهد بود، تصریح کرد: نرخ کارمزد این تسهیلات ۴ درصد (قرضالحسنه) و دوره بازپرداخت آن نیز ۴۸ ماه است. معاون تسهیلات و تجاریسازی صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین با اشاره به اینکه در این فرآیند ۱۰ بانک عامل صندوق نوآوری را همراهی خواهند کرد، گفت: این بانک¬ها شامل بانک قرضالحسنه مهر ایران، قرضالحسنه رسالت، ملی، ملت، صادرات، تجارت، سینا، توسعه تعاون، سامان و اقتصاد نوین است. ذوالفقاری در ادامه درباره نحوه محاسبه مبلغ تسهیلات از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی برای معرفی به بانکها نیز گفت: این تسهیلات بنا به درخواست متقاضیان با دو الگو محاسبه میشود؛ الگوی اول «تثبیت اشتغال ایجاد شده» است. در این روش، «خالص افزایش اشتغال» در شرکت از فروردین ۱۴۰۱ تا تیر ۱۴۰۲ بر اساس شاغلان تماموقت لیست بیمه ملاک محاسبه قرار میگیرد. «خالص افزایش اشتغال» شرکت، از طریق تفریق «تعداد افراد مندرج در لیست بیمه فروردینماه ۱۴۰۱» از «تعداد افراد مندرج در لیست بیمه تیرماه ۱۴۰۲» به دست میآید. به ازای هر نفر «خالص افزایش اشتغال» با مدرک کارشناسی و بالاتر، تسهیلات بر اساس نوع شرکت (دانشبنیان، فناور یا خلاق)، آخرین مدرک تحصیلی شاغل، عضویت شاغل در بنیاد ملی نخبگان و استان محل ثبت شرکت محاسبه میشود. الگوی دوم نیز «ایجاد اشتغال جدید» است. در این روش، شرکت با تکمیل کاربرگهای مندرج در سامانه غزال صندوق نوآوری و شکوفایی، طرح خود برای ایجاد اشتغال جدید را به همراه «فرم تعهد اشتغال» (ابلاغی از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی) بارگذاری میکند. با ارزیابی طرح توسط صندوق، «خالص افزایش اشتغال» شرکت برآورد و تسهیلات بر اساس نوع شرکت (دانشبنیان، فناور یا خلاق)، آخرین مدرک تحصیلی شاغلان جدید و استان محل ثبت شرکت محاسبه میشود. معاون تسهیلات و تجاریسازی صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین درباره شرایط شرکتهای متقاضی تسهیلات اشتغال تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۲ هم گفت: شرکت باید جزء شرکتهای دانشبنیان (مورد تأیید معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری)، شرکتهای فناور (مورد تأیید یکی از پارکهای علم و فناوری کشور) یا شرکتهای خلاق (مورد تأیید دبیرخانه توسعه زیستبوم واحدهای خلاق معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری) باشد. همچنین شرکت نباید مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت باشد، یعنی بر اساس اظهارنامه مالیاتی سال ۱۴۰۱، زیان انباشته کمتر از ۵۰ درصد سرمایه ثبتشده آن باشد. ضمن اینکه شرکت باید دارای کد کارگاهی و لیست بیمه بوده و فاقد قسط معوق یا چک برگشتی باشد.
افزایش بهرهوری با توسعه دانش بنیان ها
مهدی غیبی، کارشناس فناوری اطلاعات
شرکتهای دانش بنیان و استارت آپها با تغییر نگاه به راه اندازی مشاغل از شکل سنتی به دیجیتال، موجب رونق بازار کار شدند. نگاه سرمایه گذاران نیز از نگاه سنتی سرمایه گذاری به ندریج به سرمایه گذاری بر روی بخش خلاق و نگاه نو تغییر پیدا کرد. راهکار مناسب برای تحقق رشد اقتصادی نیز همین فرآیند است. اینکه نگاه از سمت بخش سنتی به سمت بخش دیجیتال تغییر پیدا کند. چون حوزه فناوری اطلاعات ایجاد اشتغال مولد میکند، در کوتاهمدت اجرای برخی پروژهها باعث بیکارشدن عدهای میشود. اما در درازمدت در این حوزه میتوان بهترین عملکرد را مطابق با موازین اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر انقلاب داشت. لذا وزارت ارتباطات در این حوزه رسالت مستقیمی برای ایجاد اشتغال ندارد، اما میتواند بستر ساز ایجاد اشتغال باشد. استارت آپها، دانش بنیان ها و به طور کلی اقتصاد دیجیتال در هر حوزهای که وارد شوند، باعث افزایش بهرهوری و یا به عبارت دیگر مولد بودن میشود. اقتصاد دیجیتال در بلندمدت بسیار سودده خواهد بود. در بحث اشتغال نیز ممکن است در کوتاه مدت تسهیلات ورود فناوری اطلاعات به حوزه اقتصاد مثبت نباشد، اما در بلندمدت این رویه تغییر خواهد کرد و فناوری اطلاعات باعث ایجاد مشاغل بیشتری خواهد شد. وقتی که بدنه سنتی سرمایهگذاران مشاهده کند که نسل جوان با کمترین سرمایهها میتوانند کسبوکارهای خوبی را راهاندازی کنند، در این حوزه سرمایهگذاری بیشتری خواهند داشت. امری که از سوی استارتآپها بیشترین نیاز به آن احساس میشود، امر سرمایهگذاری است. معمولا یک شرکت نوپای موفق قابلیت رشد بیشتری نسبت به یک شرکت جاافتاده دارد. یعنی میتواند با سرمایهای کمتر، نیروی کار یا زمینه رشد بیشتری نسبت به شرکتهای قدیمی داشته باشد. شرکتهای نوپا برای رشد سریع خود نیاز به جذب سرمایه دارند و در این راه گزینههای مختلفی نیز وجود دارد. شرکتهای دیگر یا افراد سرمایهگذار میتوانند به شرکتهای نوپا با تبادل پول نقد در برابر سهام کمک کنند تا فعالیت خود را شروع کنند.
منبع:
https://kasbokarnews.ir/
0 نظر