استاندارد سیستمهای مدیریت دانش_ الزامات، که پیشنویس آن در کمیسیونهای مربوط بر مبنای پذیرش استانداردهای بینالمللی_ منطقهای بهعنوان استاندارد ملی ایران به روش اشارهشده در مورد الف، بند ٧، استاندارد ملی ایران شمار ٥ تهیه و تدوینشده، در دویست و پنجاه و ششمین اجلاسیه کمیته ملی استاندارد مدیریت کیفیت تصویب شد.
مدیریت دانش (KM) فرآیند شناسایی، سازماندهی، ذخیره و انتشار اطلاعات در یک سازمان است. زمانی که دانش در یک سازمان به راحتی قابل دسترسی نباشد، برای یک کسب و کار بسیار پرهزینه است چراکه زمان ارزشمند افراد صرف جستجوی اطلاعات میشود. یک سیستم مدیریت دانش (KMS) دانش جمعی سازمان را مهار میکند و منجر به کارایی عملیاتی بهتر میشود. این سیستمها با استفاده از یک پایگاه دانش پشتیبانی میشوند.
در کتاب مدیریت دانش، دانش به عنوان سرمایه پنهان یک سازمان مورد بحث قرار گرفته و الگوها و مدلهای مختلف اجرای مدیریت دانش در سازمانها به تفصیل بیان شده است که یکی از جامع ترین منابع در مورد مدیریت دانش می باشد. کتاب مدیریت دانش توسط انتشارات دانشگاه پیام نور جهت استفاده دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد تالیف گردیده است.
این کتاب نشان میدهد که اگر میتوانستیم مقصد و هدف خود را تا پایان دنبال کنیم، زندگیمان چه شکلی میشد. ایال بهجای اینکه زندگی ما را از هر رسانۀ دیجیتالی سمزدایی و خالی بکند، ما را با عوامل پنهان روانشناسانهای آشنا میکند که باعث حواسپرتی میشوند.
کتاب مدیریت دانش، به مفاهیم و زیرساختها، با زبانی ساده و در عین حال مستند و مباحث پایه و بنیانی مدیریت دانش میپردازد و به مواردی چون مفهوم مدیریت اطلاعات و دانش، مقایسهی مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش، مراحل مدیریت دانش و... اشاره دارد.
کتاب مدیریت دانش از ایده تا عمل به قلم پیمان اخوان و روح الله باقری، تمامی مفاهیم، نکتهها و آموزههای مدیریت دانش را با بیانی ساده و روان مطرح کرده و آنها را به گونهای بازگو میکند که هنگام مطالعه دچار سردرگمی و یا گسست مفاهیم نشوید.
الیاس م. عوض و حسن م. غزیری در کتاب مدیریت دانش، به معرفی بسیاری از جنبههای دانش از مفاهیم تا مردم، ابزارها، رویهها، چگونگی کسب، انتقال، اشتراک و مدیریت آن پرداختهاند.