سـازمانهای متعالی، به منظور تحقق اهداف و برنامههای اسـتراتژیک حوزه منابع انسـانی، نتایج کلیدی فرایندهای منابع انسـانی را پایش کرده و شاخصهای عملکردی این فرایندها را اندازهگیری و تحلیل میکنند.
مدل تعالی منابع انسانی ویرایش ۱۴۰۱، با توجه به تحولات به وجود آمده در عرصه دانش مدیریت و ظهور فناوریهای نوین، تدوینشده است و اهدافی از قبیل همسویی با تحولات جهانی، تحولات محیط کسب و کار، توجه به انتظارات ذینفعان و تأمین نیازهای آنها، در نظر داشتن مفاهیم نوین در رهبری سازمانها، افزایش اثربخشی مدل برای ارزشآفرینی بیشتر در سازمانها و قابلیت استفاده بهعنوان چارچوبی جامع برای طراحی و اجرای نظامهای مدیریت منابع انسانی، تکیه بردانش و تجربیات ارزشمند کسبشده طی سالهای گذشته و یادگیری از سایر مدلهای معتبر، در تدوین ویرایش جدید موردتوجه قرارگرفته است.
این مدل، شامل ۹ معیار است. یکی از معیارهای این مدل، نتایج عملکردی منابع انسانی است. در ادامه به توضیح این معیار میپردازیم.
معیار ۸_ نتایج عملکردی منابع انسانی
سـازمانهای متعالی، به منظور تحقق اهداف و برنامههای اسـتراتژیک حوزه منابع انسـانی، نتایج کلیدی فرآیندهای منابع انسـانی را پایش کرده و شاخصهای عملکردی این فرایندها را اندازهگیری و تحلیل میکنند.
۸-الف– شاخصهای عملکردی برنامهریزی و تأمین منابع انسانی اندازهگیری و تحلیل میشود.
۸-ب– شاخصهای عملکردی توسعه منابع انسانی اندازهگیری و تحلیل میشود.
۸-ج– شاخصهای عملکردی جبران خدمت و محیط کار اندازهگیری و تحلیل میشود.
۸-د– شاخصهای عملکردی روابط کار و کارکنان اندازهگیری و تحلیل میشود.
۸-الف– شاخصهای عملکردی برنامهریزی و تأمین منابع انسانی اندازهگیری و تحلیل میشود.
شاخصهای عملکردی برنامهریزی و تأمین منابع انسانی میتواند شامل موارد زیر باشد:
▪ منابع تامین نیروی کار،
▪ کانالهای ارتباطی با تامینکنندگان،
▪ تحقق برنامه جذب و تامین،
▪ بهروز رسانی مشاغل،
▪ شایستگیهای کارکنان،
▪ فرآیندهای مکانیزه شده،
▪ جامعهپذیری،
▪ هدایت، مشاوره، منتورینگ و مربیگری،
▪ غنیسازی شغلی، توسعه شغلی، ارتقاء عمودی و افقی و گردش شغلی،
▪ توسعه فردی،
▪ برنامههای منتج از ارزیابی عملکرد،
▪ جانشینپروری،
▪ جابجایی و تغییر مدیران براساس گوناگونی و نسلهای جدید کار،
▪ کارکنان دانشی،
▪ جذب کارکنان نوآور و خلاق.
۸-ب– شاخصهای عملکردی توسعه منابع انسانی اندازهگیری و تحلیل میشود.
شاخصهای عملکردی توسعه منابع انسانی میتواند شامل موارد زیر باشد:
▪ سرانه آموزش،
▪ سرانه سرمایهای آموزش،
▪ اثربخشی آموزش،
▪ نرخ آموزش،
▪ نفوذ برنامههای آموزشی،
▪ هزینه آموزش،
▪ دستیابی به اهداف فردی، تیمی و سازمانی،
▪ مشکلات حلشده از طریق بهکارگیری سیستم مدیریت دانش،
▪ مشارکت کارکنان در افزایش موارد ثبت شده در سیستم مدیریت دانش،
▪ نرخ تسهیم دانش،
▪ داراییهای فکری،
▪ فناوریهای بهکارگرفته شده،
▪ توسعه خلاقیت و نوآوری در کارکنان،
▪ بهبود عملکرد،
▪ کارکنان دارای توافقنامه عملکرد،
▪ ارایه بازخورد نتایج ارزیابی عملکرد،
▪ آموزشهای مبتنی بر نتایج ارزیابی عملکرد،
▪ نرخ خودارزیابی،
▪ نسبت کارکنان با عملکرد بالا،
▪ انطباق عملکرد منابع انسانی با عملکرد سازمانی (ضریب انطباق)،
▪ تفاوت پرداخت بر اساس عملکرد،
▪ داوطلبان مربیگری و منتورینگ.
۸-ج– شاخصهای عملکردی جبران خدمت و محیط کار اندازهگیری و تحلیل میشود.
شاخصهای عملکردی جبران خدمت و محیط کار میتواند شامل موارد زیر باشد:
▪ نسبت پرداخت رقابتی در مقایسه با بازار،
▪ متوسط افزایش دستمزد سالانه،
▪ هزینه کل نیروی کار به درآمد،
▪ شاخص هزینه رقابتی نیروی کار هزینه جبران خدمت،
▪ دامنه پرداخت حقوق ثابت،
▪ سهم هزینه ثابت نیروی کار از قیمت تمام شده،
▪ سرانه هزینه ثابت نیروی کار،
▪ افزایش حقوق اعمال شده نسبت به الزامات قانونی،
▪ تغییرات هزینه در عوامل تعیینکننده مشاغل و رتبهبندی شاغلین،
▪ عدالت درونی (نسبت برابری مزد در مشاغل مشابه)،
▪ نسبت هزینههای متغیر به کل هزینههای نیروی کار،
▪ نسبت پرداخت مبتنی بر عملکرد،
▪ میزان سهیم شدن کارکنان از سود،
▪ سرانه پاداش و مزایا،
▪ دامنه نرخ پاداش،
▪ پاداش نوآوری،
▪ پاداش مشارکت،
▪ درصد پرداختها و مشوقهای غیرنقدی،
▪ نسبت مزایا و هزینههای رفاهی،
▪ مزایای ویژه نگهداشت،
▪ سرانههای بیمه، درمان و امور رفاهی و تفریحی،
▪ سرانه سلامت،
▪ سرانه رفاهی ـ ورزشی،
▪ ضریب ایمنی دستگاهها،
▪ ضریب شدت حادثه،
▪ ضریب تکرار حادثه،
▪ روزهای بدون حادثه،
▪ ضریب افراد در معرض عوامل زیانآور،
▪ ساعات از دست رفته کار،
▪ ریسک محیط کار،
▪ میزان مشارکت کارکنان در برنامههای سازمان،
▪ دستاوردهای مشارکت در امور جامعه و مسئولیت اجتماعی.
۸-د– شاخصهای عملکردی روابط کار و کارکنان اندازهگیری و تحلیل میشود.
شاخصهای عملکردی روابط کار و کارکنان میتواند شامل موارد زیر باشد:
▪ اثربخشی کانالهای ارتباطی
▪ نرخ بهرهبرداری کانالهای مختلف
▪ درصد شکایات رسیدگی شده
▪ میزان سرمایه گذاری در فناوریهای ارتباطی کارکنان
▪ بازگشت سرمایه طرحهای مشارکت کارکنان
▪ نسبت تعداد نظرسنجیهای سریع به کل نظرسنجیهای کارکنان
▪ نرخ توصیه همکاران
▪ نرخ پاسخگویی به نظرسنجیهای ادواری
▪ کارهای تیمی
▪ شاخص برترینها
▪ سرانه همکاری تیمی کارکنان
▪ نرخ مشارکت کارکنان
▪ درصد پذیرش پیشنهادها
▪ میزان صرفهجویی یا درآمد ناشی از نظامهای مشارکتی و نوآوری کارکنان
▪ نرخ فعالیتهای مسئولیت پذیرانه
▪ کار داوطلبانه کارکنان
▪ صرفهجویی/ دستاوردهای کمّی حاصل از عملکرد کارکنان در مدیریت انرژی و محیط زیست
▪ سرانه خطاها و جرائم سازمانی
▪ سرانه تشویق/ تنبیه کارکنان ناشی از اجرای آئیننامه انضباط کار
▪ دستاوردهای اخلاقی کارکنان
▪ گزارش مسئولیت اجتماعی و پایداری
منبع: انجمن مدیریت منابع انسانی ایران (جایزه تعالی منابع انسانی)
0 نظر