روشها و فنون ارزشیابی شایستگی کارکنان را میتوان به دستههای رتبهبندی، درجهبندی، مقیاسهای گرافیکی، چکلیست، انتخاب اجباری، وقایع حساس، ارزشیابی خویشتن، مدیریت بر مبنای هدف و ارزشیابی روانی تقسیم کرد.
روشها و فنون ارزشیابی شایستگی کارکنان
1- رتبهبندی
2- درجهبندی
3- مقیاسهای گرافیکی
4- چکلیست
5- انتخاب اجباری
6- وقایع حساس
7- ارزشیابی خویشتن
8- مدیریت بر مبنای هدف
9- ارزشیابی روانی
1- روش رتبهبندی
در این روش، کارکنان بر اساس عوامل ارزشیابی، به طور کلی و ذهنی مورد سنجش قرار گرفته و پس از مقایسه با یکدیگر، رتبهبندی میشوند.
2- روش درجهبندی یا روش توزیع اجباری
در این روش، کارکنان در طبقات کاملاً تعریف شده نظیر عالی، خوب، متوسط، ضعیف و غیرقابل قبول قرار میگیرند.
3- مقیاسهای گرافیکی
در این روش به جای ارائه نظر کلی از سوی ارزشیابی کنندگان، کار ارزشیابی با استفاده از یک سری مقیاسها و "تعاریف" انجام میپذیرد.
4- چکلیست
در این روش گزارشی در مورد افراد تکمیل میشود و به کارشناسان ارزشیابی ارائه میگردد.
5- انتخاب اجباری
در این روش ارزشیابی کنندگان مجبورند به یکی از دو سؤال مطروحه که ممکن است هر دو مثبت یا منفی باشند، پاسخ دهند.
6- وقایع حساس
عبارت است از مشاهده و ثبت و نگهداری رفتارهای خارج از حد متعارف مثبت و منفی که در فرد موردنظر ملاحظه گردیده است.
8- مدیریت بر مبنای هدف
هدف این روش، مشارکت دادن رئیس و مرئوس در برنامهریزی و تعیین اهداف شغلی مورد توافق طرفین، میباشد.
9- ارزشیابی روانی
ارزشیابی روانی توسط روانشناس و به منظور سنجش استعدادهای بالقوه و بالفعل کارکنان صورت میگیرد.
ابزارهای مورد استفاده در ارزشیابی روانی
1- استفاده از مصاحبههای ارزشیابی
2- استفاده از تستهای روانشناسی
3- نظرخواهی از سرپرست مستقیم
4- بررسی ارزشیابیهای گذشته
تنگناهای ارزشیابی شایستگی کارکنان
گاهی ارزشیابان، مسئله ارزشیابیهای سالانه را امری روتین و غیرجدی تلقی کرده و به طور فعال در ارزشیابی شایستگی کارکنان شرکت نمیکنند.
آموزش ارزشیابی کنندگان
باید ارزشیابی کنندگان آموزشهای لازم را جهت کسب مهارت و درك اهداف ارزشیابی کارکنان ببینند.
مصاحبههای ارزشیابی
مصاحبههای ارزشیابی به منظور اطلاعرسانی به کارکنان در مورد نتایج ارزشیابیهای انجام شده و رفع اختلاف نظر بین ارزشیابی کنندگان و ارزشیابی شوندگان انجام میپذیرد.
0 نظر