نیرویابی عبارت از فرآیند تحقیق و شناخت نیروهای مستعد و تشویق آنان جهت استخدام در سازمان میباشد. نیرویابی، جذب و گزینش به دو دلیل گسترش اهداف سازمانی، ضایعات پرسنلی و کاهش پرسنل صورت میگیرد.
مقدمه
نیرویابی، جذب و گزینش به دو دلیل صورت میگیرد:
1- گسترش اهداف سازمانی
2- ضایعات پرسنلی و کاهش پرسنل
الف) تعاریف و مفاهیم نیرویابی
نیرویابی عبارت از فرآیند تحقیق و شناخت نیروهای مستعد و تشویق آنان جهت استخدام در سازمان میباشد.
ب) تعیین پستهای خالی سازمان قبل از نیرویابی
اطلاع از میزان، نوع و سطح پستهای خالی قبل از هر گونه اقدام برای نیرویابی ضروری میباشد.
1- ب) نکات قابل توجه قبل از نیرویابی
گاهی با تجدیدنظردر مشاغل و یا استفاده از اضافهکاری و واگذاری کارها به منابع خارج از سازمان، نیاز به نیرویابی منتفی میگردد.
ج) سیاستهای کلی نیرویابی
1- سیاست نیرویابی از داخل سازمان
2- سیاست نیرویابی از خارج سازمان
مزایای نیرویابی از داخل سازمان
1- تحریک کارکنان به ارتقای میزان دانش، مهارت و نوع رفتار خود به منظور تصدی مشاغل بالاتر در سازمان
2- تقویت روحیه و حس وفاداری کارکنان نسبت به سازمان
3- تقلیل هزینههای نیرویابی
4- شناخت سازمان از نیروهای خود و شناخت متقابل نیروها از سازمان
5- تقلیل خطر ورود افراد ناباب به سازمان
معایب نیرویابی از داخل سازمان
1- جلوگیری از ورود افراد و افکار جدید به سازمان
2- تقویت ارتباطات غیررسمی در سازمان
3- امکان تقلیل کمی و کیفی کالاها و خدمات قابل ارائه سازمان
مزایای نیرویابی از خارج سازمان
1- ورود افراد و افکار جدید به سازمان،
2- تضعیف ارتباطات غیر رسمی در سازمان،
3- افزایش کمی و کیفی کالاها و خدمات قابل ارائه سازمان
معایب نیرویابی از خارج سازمان
1- افزایش هزینههای نیرویابی،
2- تضعیف روحیه کارکنان،
3- افزایش خطر ورود افراد ناباب به سازمان
جذب
انجام یک سلسله عملیاتی است که پس از یافتن نیروهای انسانی مورد نیاز سازمان، نظر آنان را به سازمان و استخدام در آن جلب میکند.
نکات قابل توجه سازمانهای مستقر در مناطق محروم جهت جذب نیروهای مورد نیاز:
1- نحوه مصاحبه و برخورد اولیه با متقاضیان،
2- میزان حقوق و مزایای پرداختی،
3- طرحهای بیمه، بازنشستگی و از کارافتادگی،
4- بورسهای تحصیلی پس از چند سال خدمت،
5- برنامههای رفاهی و تفریحات سالم،
6- امکانات ترابری،
7- تعطیلات طولانی،
8- امکان توسعه و پیشرفت،
9- نوع وظایف و مسئولیتهای محوله،
10- امکان فعالیتهای بیشتر اقتصادی.
گزینش
مرحلهای است برای تشخیص و مقایسه شرایط متقاضیان شغلی با شرایط احراز مشاغل به منظور انتخاب بهترین نامزد ممکن برای تصدی شغل مربوطه
نسبت گزینش
نسبت گزینش عبارت است از رابطه بین تعداد متقاضیان شغلی استخدام شده به جمع کل متقاضیان شغلی.
گامهای گزینش
1- مصاحبه مقدماتی،
2- تکمیل فرم درخواست شغل توسط متقاضی،
3- ارائه اسناد و مدارك لازم،
4- انجام تحقیقات لازم،
5- انجام آزمونهای فیزیکی،
6- انجام آزمونهای استخدامی،
7- مصاحبه استخدامی.
معیارهای سازمانها برای گزینش افراد
1) معیارهای سازمانی
معیارهای سازمانی مربوط به ویژگیهای لازم برای انجام موفقیتآمیز شغل در سازمان میباشد.
2) معیارهای اخلاقی
یک سلسله از رفتارهای قابل قبول جوامع انسانی، مانند نظافت، نزاکت، رعایت حقوق دیگران و ... میباشد.
3) معیارهای ارزشی
معیارهای ارزشی زیربنای معیارهای سازمانی و اخلاقی به شمار میآید. مثل اعتقاد به زندگی پس از مرگ
0 نظر