یک سیستم مدیریت دانش باید فعالیتهای مدیریت دانش شامل خلق، ذخیره سازی و بازیابی انتقال و بکارگیری دانش را انجام دهد. مدل چند عاملی توسعه سیستمهای مدیریت دانش نشان میدهد که کدام یک از فعالیتهای مدیریت دانش باید پشتیبانی بشوند. سه مرحله اول در بیشتر مدلهای پیشنهادی چرخه مدیریت دانش ارائه شدهاند. اما در این مدل انتقال و تکامل نیز اضافه شده است.
یک سیستم مدیریت دانش باید فعالیتهای مدیریت دانش شامل خلق، ذخیره سازی و بازیابی انتقال و بکارگیری دانش را انجام دهد. مدل چند عاملی توسعه سیستمهای مدیریت دانش نشان میدهد که کدام یک از فعالیتهای مدیریت دانش باید پشتیبانی بشوند. سه مرحله اول در بیشتر مدلهای پیشنهادی چرخه مدیریت دانش ارائه شده اند. اما در این مدل انتقال و تکامل نیز اضافه شده است. انتقال از این جهت که دانش باید در بین افرادی که به آن دانش نیاز دارند انتشار یابد و تکامل از این جهت اضافه شده است که دانش همیشه باید به روز باشد تا مورد استفاده قرار گیرد.
• اکتساب دانش، که یکی از اجزای کلیدی معماری سیستمهای مدیریت دانش است.
• ذخیره سازی و رسمی سازی دانش، مرحله ای است که تمامی فعالیتهایی که بر سازماندهی، ساختاردهی ارائه و کدگذاری دانش تمرکز دارد را با هدف تسهیل کاربرد آن گروه بندی میکند.
• استفاده از دانش یکی از مراحل اصلی در بین فعالیتهای مدیریت دانش است، زیرا دانش زمانی مفید خواهد بود که مورد استفاده قرار گیرد. اصلی ترین دشمن استفاده از دانش، ابهام است. کارکنان معمولاً از این امر شکایت دارند که به آنها در رابطه با منابع دانش مشاوره داده نمیشود و نمیتوانند از مزایای دانشی که سازمان در اختیار دارد، استفاده کنند. سیستمهای مدیریت دانش باید امکان جستجوی اطلاعات را برای کارکنان فراهم کنند و حتی پیشنهادهایی با هدف کمک به کاربران برای انجام وظایفشان به وسیله درسهایی که از قبل گرفته اند، ارائه کنند.
• انتقال دانش، یکی از فعالیتهایی است که در بین فعالیت های مدیریت دانش بیشترین تحقیق در مورد آن انجام گرفته است. در این مرحله، تمرکز بر انتقال دانش ضمنی و صریح است. مرحله انتقال میتواند بوسیله استفاده از مکانیزم هایی برای اطلاع رسانی افراد درباره دانش جدیدی که به منابع دانش سازمان اضافه شده است، استفاده کند.
• تکامل دانش، مرحلهای است که مسئول نظارت دانش است تا اطمینان حاصل شود که دانش هر روز در سازمان به روز شده و تکامل می یابد.
0 نظر