وظايف كلی مدیریت منابع انسانی عبارتند از جذب، توسعه، ايجاد انگيزش و نگهداشت. اما اين وظايف را میتوان به حوزههای فعاليت جزئیتری نیز تفکیک نمود.
وظايف كلی مدیریت منابع انسانی عبارتند از جذب، توسعه، ايجاد انگيزش و نگهداشت. اما اين وظايف را میتوان به حوزههای فعاليتی که در ادامه عنوان میگردند، نیز دستهبندی کرد.
1- سازماندهی
- طراحی سازمان
- طراحی شغل
- تجزیه و تحلیل شغل
- طبقهبندی مشاغل
2- جذب منابع انسانی
- برنامهریزی
- كارمندیابی
- انتخاب
- استخدام
3- توسعه و منابع انسانی
- مدیریت عملكرد
- آموزش
4- مدیریت پاداش
- حقوق و دستمزد
- ارزشیابی مشاغل
- پاداش
- مزایا
5- روابط كاركنان
- روابط صنعتی
- مشاركت
- ارتباطات
6- بهداشت، ایمنی و رفاه
- بهداشت و ایمنی
- رفاه
7- امور اداری استخدام و كاركنان
- چارچوب قانونی و مقررات دولتی
- رویهها و اقدامات استخدام
- سیستم اطلاعاتی منابع انسانی
البته مدلهای متفاوت دیگری نیز برای دستهبندی وجود دارد اما همه آنها تقریباً همین اجزاء را شامل میشوند.